Klacht over de FUMO
Personen of instanties die een klacht hebben over het optreden (handelen of nalaten daarvan) van een medewerker of bestuurslid van de FUMO, kunnen een klacht indienen. De FUMO moet als overheidsorganisatie volgens de wet (Awb) zorgen voor een behoorlijke behandeling van klachten. De FUMO heeft daarvoor de Klachtenregeling FUMO vastgesteld. Hierin vind je informatie over de indiening, beoordeling en behandeling van je klacht.
Hoe dien je een klacht in?
Je dient je klacht bij voorkeur schriftelijk in, maar mondeling kan ook. Je kunt hiervoor onze algemene contactgegevens gebruiken. Na ontvangst van de klacht, neemt de klachtcoördinator van de FUMO telefonisch contact met je op en krijg je een schriftelijke ontvangstbevestiging. Vervolgens beoordeelt de klachtcoördinator of de klacht in behandeling kan worden genomen (‘de ontvankelijkheid’). Als de klacht ontvankelijk is, wordt deze inhoudelijk behandeld.
De afhandelingstermijn voor een klacht is zes weken. Deze termijn kan worden verlengd met vier weken. Als de FUMO meer tijd nodig heeft om de klacht af te handelen, kan dat alleen als de klager hiermee instemt. We maken dan een afspraak met je, zodat je jouw klacht kunt toelichten (‘het horen’). Natuurlijk praten we ook met degene over wie wordt geklaagd. De klachtcoördinator maakt hiervan een verslag, dat je kunt nalezen. Vervolgens ontvang je de schriftelijke beslissing op de klacht.
De Nationale Ombudsman
Als de klager niet tevreden is met de klachtafhandeling door de FUMO, staat voor hem of haar de externe klachtvoorziening van de Nationale Ombudsman open. Dit kan binnen een jaar na de afwikkeling van de klacht. Ook het te laat afwikkelen - zonder instemming van de klager - is een mogelijkheid om je als klager rechtstreeks te wenden tot de Nationale Ombudsman.