Woo-verzoeken

Wil jij dat de FUMO bepaalde informatie openbaar maakt? Het recht om informatie van overheidsinstanties te verkrijgen, is vastgelegd in de Wet open overheid (Woo). Op deze pagina lees je wanneer én hoe hoe je een Woo-verzoek kunt indienen. Heb je een algemene vraag? Daar is geen Woo-verzoek voor nodig. Neem gerust contact met ons op via het contactformulier.

Veel informatie is al openbaar. Een Woo-verzoek is daarom niet altijd nodig. Bekijk eerst welke Woo-verzoeken wij hebben afgehandeld. Deze kun je inzien op wooverheid.nl. Mogelijk staat het onderwerp waar jij informatie over wilt hier al bij. Andere bronnen van openbare informatie zijn bijvoorbeeld:

Waar kan ik een Woo-verzoek indienen?

Woo-verzoek over VTH-taken

Per 1 januari 2025 is de FUMO niet meer bevoegd voor het openbaar maken van informatie over vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). In dit geval zijn dat de Friese gemeenten, provincie Fryslân en Wetterskip Fryslân, voor wie de FUMO de VTH-taken uitvoert. Wil je een Woo-verzoek indienen dat gaat over vergunningverlening, toezicht of handhaving binnen de provincie Fryslân? Dan kun je dit indienen bij de gemeente, de provincie of het waterschap. 

Woo-verzoek over FUMO als organisatie

Wil je informatie opvragen over de FUMO als organisatie en staat dit los van de VTH-taken die wij uitvoeren? Dan kun je een Woo-verzoek indienen bij de FUMO. Let er in dat geval op dat je Woo-verzoek aan de volgende eisen voldoet:

  • Het verzoek moet gaan om informatie die de FUMO in documenten (op papier of digitaal) heeft opgeslagen.
  • Geef zo precies mogelijk aan welke informatie je wilt ontvangen.
  • Je hoeft niet uit te leggen waarom je om deze informatie vraagt. Maar als je dit wel doet, kan de FUMO je beter helpen.
  • Geef je contactgegevens aan ons door. Bij aanvullende vragen nemen we telefonisch of per e-mail contact met je op.
  • Je kunt een Woo-verzoek via de website, per e-mail, via woo@fumo.nl of per post indienen.

Reactie op Woo-verzoek

Heb je digitaal een Woo-verzoek ingediend? Dan kun je daarna ook digitaal (e-mail) een reactie van ons verwachten. Doe je dat per post? Dan ontvang je ook per post een reactie. Tenzij je anders aangeeft. In de ontvangstbevestiging geven we aan binnen welke termijn je een reactie kunt verwachten.

In sommige situaties kunnen wij het verzoek niet in behandeling nemen, hebben we meer tijd nodig of verwijzen we door naar een andere instantie. In deze gevallen nemen we contact met je op.