‘We komen ook met de auto in natuurgebieden’, zegt Yvo: ‘maar dat heeft niet onze voorkeur. In het verleden kregen we ook wel eens de opmerking: jullie bekeuren mij omdat ik hier niet mag rijden, maar jullie rijden hier zelf wel. Wij vinden dat niet netjes.’
Fietsen in plaats van lopen
Yvo legt uit dat boa’s ook veel lopend surveilleren: ‘Je loopt ongeveer vijf kilometer per uur, fietsend komen we veel verder.’ Ook bij controle op wildstroperij is het handig om een fiets te hebben. ‘Stropers zijn altijd alert op wat er in de omgeving gebeurt. Dus wanneer ze een auto zien, dan haken ze af. De fiets is stil, donker en makkelijk te verstoppen als het moet.’
Een werkleven lang fietsend toezichthouden
Door de trapondersteuning kunnen de groene boa’s makkelijker fietsen over onverharde wegen en door lastig te bereiken gebieden. Jaap Wijmenga (teamleider Agrarisch, Groen en Midoffice bij de FUMO) ziet nog een voordeel: ‘Collega’s die ouder worden kunnen hierdoor toch op een gedegen manier toezicht blijven houden. Met het oog op de toekomst is dit een hele goede investering.’ Ook omdat de FUMO de elektrische fietsen least. ‘De fietsen worden daardoor goed onderhouden en na afloop krijgen we weer een nieuw model. Dat draagt ook bij aan goede werkomstandigheden,’ vult Jaap aan.
Initiatief van groene boa Wieger Bouma
Voordat Wieger bij de FUMO kwam werken, werkte hij voor It Fryske Gea. Jarenlang surveilleerde hij door de natuurgebieden van deze provinciale vereniging voor natuurbescherming. Jaap: ‘Wieger vertelde over zijn werk en zei gelijk: is het niet een idee om zoiets met een elektrische fiets te doen, wij deden dat altijd al. Het is mooi dat we goede inzichten van andere organisaties kunnen overnemen.’
